איך שותים אוזו
איך שותים

איך שותים אוזו כמו יווני אסלי

לנו יש את הערק, לתורכים יש את הראזי, וליוונים יש את האוזו. והיום, חברים, אנחנו הולכים ללמוד איך שותים אוזו כמו יווני אמיתי. אבל לפני שנעבור לאקשן, נתחיל מקצת ידע כללי:

מה זה אוזו

אוזו הוא משקה חריף בטעם אניס המיוצר מתירוש ענבים (שהם שרידים של תהליך ייצור היין). משקה ייחשב בתור “אוזו” רק אם הוא יוצר ביוון (ואולי בקפריסין היוונית), ובנוסף לאניס הוא עשוי לכלול תבלינים אחרים (בהתאם לבחירת הייצרן) כמו כוסברה, ציפורן, שוש, מנטה, שומר, שקדים, קינמון ובאמת אינסוף וריאציות אחרות.

אין משקה הקשור יותר לתרבות יוון כמו האוזו. היוונים שותים המון הרבה אוז ומקומות רבים ביוון מגישים אותו לצד מתאבנים (“מאזטים”) כגון תמנון, סלט, סרדינים, קלמארי וצדפות. המסורת היא לשתות את האוזו באיטיות בשעות הערב, תוך כדי אכילת מאזטים ומוקפים בחברה טובה.

האוזו בדרך כלל ינוע סביב איזור ה-40% אלכוהול, ויהיה לו טעם של אניס חזק מאוד (ליקריץ שחור) שלוקח זמן להתרגל אליו – ללא ספק משקה שלא מיועד לחלשים.

אוזו

איך שותים אוזו

האוזו מוגש בדרך כלל נקי, ללא קרח, ולעתים קרובות בכוס רזה וגבוהה הנקראת קאנואקיה (הדומה לכוס הייבול). חלק מהיוונים מוסיפים מעט מים קרים על מנת לדלל את החוזק של המשקה, מה שגורם לנוזל לקבל צבע לבן אטום וחלבי. הדבר הזה, המכונה “אפקט האוזו”, קורה משום שהשמנים האתריים שבאוזו מסיסים באלכוהול, כך שכאשר ריכוז האלכוהול יורד (כאשר מוהלים את המשקה עם מים), הוא מקבל צבע לבן חלבי. אם תוסיפו קרח ישירות לתוך האוזו, תוכלו לראות גבישים מכוערים הנוצרים על פני המשקה.

רוב היוונים היו לועגים לרעיון שאוזו יתערבב עם כל דבר מלבד מים. אם אתם רוצים להסוות את הטעם החזק, אתם יכולים להוסיף מים, מיץ לימון, עלי נענע ודבש על מנת להכין “לימונדה של אוזו”. באזורים אחרים בעולם האוזו משמש לעתים כמיקסר לקוקטיילים או כתחליף למשקאות אחרים בטעם אניס.

למרות טעמו העז, האוזו מחמיא לסוגים שונים של אוכל ותפריט המאזטים יהיה לרוב ארוך ומגוון. כששותים אוזו, הטוסט המקובל הוא “סטין אוייאה סו”, יעני “לבריאותכם!” ביוונית.

שותים אוזו
סטין אוייאה סו!

מותגים של אוזו

למותגים השונים של האוזו יש בדרך כלל קהל לקוחות נאמן. חלק ממותגי האוזו הטובים ביותר בלעדיים ליוון, אם כי ישנם מספר מותגים ידועים שיצאו להפצה בינלאומית. מכיוון שטעם ואיכות האוזו יכולים להשתנות מאוד בין מזקקה אחת לאחרת, מומלץ לנסות ולטעות כמה וכמה מותגים על מנת למצוא את האחד שאתם הכי אוהבים.

המותגים הידועים יותר הם:

  • Kefi
  • Ouzo 12
  • Ouzo Barbayianni
  • Ouzo Mini
  • Plomari Tinarvou
  • Sans Rival

מה ההבדל בין אוזו לערק או ראקי

למרות שכל המשקאות הנ”ל מבוססים על אותו הרעיון – אלכוהול בטעם אניס, בכל זאת יש הבדלים ביניהם.

נתחיל מהמשותף: משקאות אניס הם סוג של משקאות אלכוהולים המיוצרים מהתססה וזיקוק של אלכוהול (בעיקר ענבים) והשריית כוכבי אניס בתוך הנוזל. צורת ההגשה, המראה וצריכת האוזו הם בדיוק כמו ההגשה והצריכה של הראקי והערק, כך ששלושת המשקאות ממלאים בדיוק אותה פונקציה.

מצד שני, לפעמים יש הבדלים בין המשקאות השונים. ראשית, בפרי ממנו מותסס האלכוהול. בעוד האוזו נעשה על ידי התססה של ענבים (לרוב), ערק לפעמים נעשה עם תמרים או צימוקי ענבים. גם בסוג האניס בו משתמשים יש הבדל – בכל מקום משתמשים בסוג אחר של אניס (חלק מהמקומות משתמשים בפירות צמח הפימפינלה אניסום, חלקם בכובי אניס, שומר וכד’).

הבדל נוסף הוא שיטת העברת הטעם לאלכוהול. יש המוסיפים שמן אתרי המופק מזרעי אחד מצמחי האניס. שיטה נוספת היא השריית האניס באלכוהול לפני הזיקוק, ושיטה שלישית היא העברת אדי האלכוהול בתהליך הזיקוק דרך צמחי האניס.

וכמובן, אי אפשר להתעלם ממקום הייצור. האוזו מיוצר בלעדית ביוון (בעיקר באי לסבוס) וקפריסין היוונית. הראקי מיוצר בעיקר בתורכיה, והערק, מנגד, מיוצר בעיקר בארצות ערב המזרח תיכוניות וישראל.