מה ההבדל בין לימון וליים
איך שותים

מה ההבדל בין לימון לליים בקוקטיילים, ומתי נשתמש בכל אחד מהם

הרבה פעמים כשאני מסביר על קוקטייל מסוים ומתעקש שיש להשתמש במיץ לימון או ליים, אני מקבל את השאלה הבסיסית: עד כמה זה משנה. או במילים אחרות – בכל מה שנוגע שקוקטיילים, מה ההבדל בין לימון לליים?

אז ברור, מדובר בשני פירות הדר שונים, לכל אחד מהם מרכיבים טיפה שונים, טעם טיפה שונה וערכים תזונתיים שונים. אבל כדי באמת להבין את הנושא לדעתי צריך להסתכל על הקוקטיילים הקלאסיים בתור השראה, ולהבין את ההבדל הפשוט הבא.

איך הקוקטיילים הקלאסיים מורכבים

המרגריטה, הדאקירי והוויסקי סאוור הם כולם קוקטיילים שעומדים בכללים. הכללים הללו לא בהכרח נכתבו או נאמרו בקול רם, אבל באופן עקיף הם מכתיבים את המבנה של כמעט כל קוקטייל על בסיס הדרים שנתקלנו בו – לפחות העיקריים שבהם. הוויסקי סאוור והסיידקאר, למשל, משתמשים במשקאות חריפים ובמיץ לימון, בעוד שהדאקירי והמרגריטה מעדיפים דווקא את מיץ הליים. והכל מתאים, באופן מוזר. האם אי פעם יצא לכם לשתות וויסקי סאוור עם מיץ ליים או דאקירי עם לימון? זה מרגיש עקום.

ברור, ברור – תמיד יהיו את האנשים שאוהבים גרסאות מוזרות ומקבילות של הקלאסיקות, אבל אם הקוקטיילים הקלאסיים התקבעו בצורה מסויימת, כנראה שכוחות האבולוציה הביאו אותם לשם, מה שאומר שיש פה היגיון מסוים.

זאת אומרת, אנחנו יודעים שרוב האנשים מעדיפים וויסקי סאוור עם וויסקי ומיץ לימון, ודאקירי עם רום לבן ומיץ ליים. אבל חייב להיות לזה הסבר הגיוני, לא? אז הנה הוא.

ליים
זה הליים

מה ההבדל בין לימון לליים

נתחיל עם המיצים: גם מיץ לימון וגם מיץ ליים הם חומציים בריכוז של 6%, כלומר 6% ממשקל המיץ שלהם הוא חומצי. במקרה של מיץ לימון, מדובר בעיקר בחומצת לימון, ובמקרה של מיץ ליים, מדובר בשילוב של לימון וחומצה מאלית. חומצת לימון פוגעת בחיך מיד ונמוגה במהירות. החומצה המאלית, מנגד, פוגעת בחיך מעט באיחור וטעמה נמשך לזמן ארוך יותר.

אם אתם רוצים דוגמה לחומצת הלימון, דמיינו שתיית לימונדה. ואם אתם רוצים דוגמה לחומצה המאלית, חישבו על חמוציות או תפוחים ירוקים.

לסיכום ההבדלים, את מיץ לימון מרגישים בהתחלה ובתור דבר ראשון, ואז הוא נמוג במהירות, ואת מיץ הליים מרגישים מעט בהתחלה, וממשיכים להרגיש ככל שהחומצה המאלית משתלטת.

משקאות חריפים חומים, כאלו שמשחימים בעקבות התקופה בה הם מבלים בחביות עץ – מלאים בפוליפנולים, אותם אנו מרגישים לקראת אמצע תהליך הלגימה. במקרה של משקאות שלא עוברים יישון בחבית עץ, כמו טקילה או רום, שאינם מכילים את המרכיבים הכימיים האלו – הם חסרים את התוקפנות האמצעית של המשקאות הקודמים.

לימון
וזה הלימון

אנחנו רוצים שלמשקאות שלנו יהיה גוף, אבל אנחנו לא רוצים לצאת למסע ברכבת הרים, נכון? כך שכשאנחנו לוגמים מהדאקירי שלנו, תנוכל לשים לב שהאלכוהול וחומצת הלימון מורגשים ממש על ההתחלה, ואז מתפוגגים כדי לפנות מקום לחומצה המאלית המשאירה את הרושם שלה באמצע. כשאנחנו שותים וויסקי סאוור, מנגד, הוא עדיין נהנה מהאלכוהול וחומצת הלימון על ההתחלה, אך ככל שהם דוהים, הם מפנים מקום לפוליפנולים שנוספו עקב ההתיישנות בחביות העץ.

בדיוק כמו בפאזל, יש חלקים שמשתלבים זה בזה, ויש כאלו שלא. לפעמים אנחנו מצליחים ללחוץ ממש חזק על החלק ולהכניס אותו למקום, אבל אין כמו חתיכה שנכנסת למקומה בצורה מושלמת. על ידי הקפדה על הכלל הפשוט הזה, תוכלו למצוא את החלקים המושלמים כמעט של המשקה האהוב עליכם: משקאות לבנים עם ליים, משקאות כהים עם לימון. ואם מסיבה כלשהי שכחתם את הכלל הפשוט הזה, חיזרו לקוקטיילים הקלאסים על מנת להיזכר.