כוסות בר
ציוד / בר ביתי

4 סוגי כוסות שהן חובה בכל בר אלכוהול ביתי שמכבד את עצמו

אם אי פעם ניסית להצטייד בעגלת בר או להקים בר אלכוהול ביתי, סביר להניח שקיבלת חום מכל הסוגים השונים של כוסות הקוקטייל שנמצאות בשוק, ותהית אם באמת יש הבדל בין כוס הייבול לכוס קולינס, או אם כוס מרטיני בצורת וי זה דבר שבאמת הכרחי.

החדשות הטובות הן שהצטיידות בכוסות מתאימות עבור בר אלכוהול ביתי לא צריכה להיות חוויה מסובכת – או יקרה. לדברי מאט פיאסנטיני, הבעלים של Up & Up, בר קוקטיילים בווסט וילג’ בניו יורק, הוא משתמש רק בחמש סוגים שונים של כוסות קוקטייל על מנת להגיש את רוב המשקאות בתפריט שלהם.לטענתו, אפשר להפוך את זה לאפילו יותר פשוט:”אתה יכול להכין 90 אחוז מהמשקאות בכוסות אולד פאשן, הייבול ובכוס קוקטייל טובה”.

וזו בדיוק הסיבה שבפוסט הזה אנחנו הולכים לדבר רק על אותן כוסות שאתה ממש חייב אם אתה רוצה להחזיק בר אלכוהול ביתי שמכבד את עצמו – בלי אותן כוסות מרגריטה מיוחדות שמיועדות לקוקטייל ספציפי – וגם נסביר בדיוק מתי להשתמש בכל אחת.

קל.

כוס הייבול
כוס הייבול

כוס הייבול (Highball), או קולינס (Collins)

מבחינה טכנית יש הבדל בין כוס הייבול לכוס קולינס. “הייבול היא כוס גבוהה ורזה. קולינס היא רק כוס גבוהה יותר”, אומר פיאסנטיני. לכוסות קולינס בדרך כלל נפח גדול יותר מאשר לכוסות הייבול, אך רק בזכות הגובה הנוסף. אבל זה לא באמת משנה, כל שלושת הברמנים שאיתם דיברנו הסכימו באופן כללי כי אין באמת הבדל, והם משתמשים בשתי הכוסות בצורה כמעט זהה. כך שלא באמת צריך להשקיע בשני הסוגים עבור בר אלכוהול ביתי.

הכוסות הגבוהות הללו מיועדות לג’ין אנד טוניק ולקוקטיילים מבוססי וודקה או וויסקי, למשל (מוחיטו או קובה ליברה) אך גם למשקאות עם קרח כתוש. מבחינת הגודל, גדול יותר אינו בהכרח עדיף. “אתה לא רוצה כוס קולינס של 500 מ”ל, כי אתה הולך להישבר אחרי הכוס השנייה שלך” מאט הסביר. “לך על כוס של בערך 350 מ”ל וזה יהיה מושלם”.

אם אתה מתלבט בין השתיים, לך על הייבול. “בתור ברמן, הייתי אומר ש-90 אחוז מהמשקאות שלי מוגשים בכוס הייבול” הוא העריך.

כוסות הייבול מומלצות באמזון

כוס קופה
כוס קופה

כוס קופה (Coupe)

ברוב הברים המודרניים, כוס הקופה הדיחה את כוס המרטיני בצורת ה-V ככוס הקוקטייל המועדפת, בין היתר מכיוון שכוסות המרטיני האלו הן: “די נוראיות, בעצם. הן נשפכות בכל מקום, בטח אם חס וחלילה אתה מנסה לערבב משהו בהן” אומר פיאסנטיני. לעומת זאת, כוס הקופה היא קצת יותר סלחנית ובדרך כלל קטנה יותר (150 מ”ל פחות), מה שאומר שאתה שותה את מה שפיאסנטיני מכנה כמות “תרבותית” של אלכוהול.

(אם אתה רוצה כוס עוד יותר סלחנית מפני נזילות, לך על כוסות הקופה הגדולות יותר, כך שהן לא יתמלאו עד הקצה).

כוסות הקופה האלה מיועדות לקוקטיילים שנוערו או עורבבו עם קרח ואז הוגשו צוננים, ללא קרח – כמו למשל קוסמופוליטן, או או שאר הקוקטיילים על בסיס מרטיני. הרגל הארוכה אומרת שאתה לא מחמם את הקוקטייל עם היד שלך בזמן שאתה שותה.

למרות שאפשר להוציא סכומים מכובדים על סט כוסות קופה יפות, כנראה שזה לא המקום בו אתה רוצה לבזבז את עיקר התקציב שהקדשת עבור בר משקאות ביתי: “כוס יקרה יותר תהיה דקה ועדינה יותר”, אומר פיאסנטיני, ופירוש הדבר שסביר להניח שהיא תישבר. סתם חבל.

כוסות קופה מומלצות באמזון

כוס אולד פאשן
כוס “אולד פאשן”

כוס “אולד פאשן”

כוס אולד פאשן, או בשמה השני כוס “single rocks glass”, מיועדת לכל משקה המוגש נקי, On the Rock, מסביר פיאסנטיני. אם כי ניתן להשתמש בה גם לקוקטיילים מעורבבים ומקוררים המוגשים “למטה”, כלומר מגישים צוננים, אך בכוס ללא רגל. דוגמה לקוקטייל כזה היא הנגרוני או הווייט ראשן.

כוס האולד פאשן האידיאלית היא “איפשהו בין 200 ל-300 מ”ל”, הוא אומר “זה מספיק גדול על מנת לשים גוש מכובד של קרח”. ואם אתה מתכוון להשקיע קצת יותר עבור אחד החלקים של הבר הביתי שלך, כוס האולד פאשן היא הבחירה הנכונה. “אלה הכוסות שבהן סביר להניח שתשתה את המשקה שייקח לך הכי הרבה זמן לשתות”, אומר פיאסנטיני.”אתה לא נשען בכיסא עור נוח עם משקה שמוגש למעלה ויושב שם 45 דקות איתו, אבל אתה תעשה אם זה קוקטייל נחמד המעורבב עם פיסת קרח גדולה, זה יכול להימשך להרבה זמן”. לכן הוא ממליץ להשקיע בכוס עם תחתית כבדה שמרגישה מאוזנת וטובה.

כוסות אולד פאשן מומלצות באמזון

כוס צ'ייסר
כוסות “שוט” / צ’ייסר

כוס שוטים / צ’ייסר

“פה זה כבר עניין של טעם אישי”, אומר פיאסנטיני, שלא אוהב “את אותה כוס שוטים מסורתית שמנמנה ורחבה עם הפס סביבה”. אבל דבר אחד שהוא טוען שתמיד נכון, זו העובדה שלעולם אסור למלא כוסית באמת עד הסוף, והיא צריכה להיות גדולה מספיק כדי שלא יישפך כלום. “אם אתה מקבל כוס שוט של 30 מ”ל, אתה כנראה תעשה בלאגן”, הוא אומר. “במקום זה, קח כוס שוט של 45 מ”ל ותמזוג לתוכה 30 מ”ל, כך שישאר לך מקום להרים לחיים”.

כוסות שוטים מומלצות באמזון