התאמת יין וגבינות
איך שותים

התאמת יין לגבינות: כך תעשו את זה נכון

זה ידוע שיין וגבינה הם חברים טובים, אבל כמו כל זוג, יש שילובים שעובדים יותר ויש כאלו שפחות. נכון, אתם תמיד יכולים להעמיס מלא גבינות על צלחת יחד עם יין זול כמו מתחילים – אבל אולי הגיע הזמן שתלמדו איזה יין לבחור עבור איזו גבינה? זה לא כזה מסובך: התאמת יין לגבינות – ככה עושים את זה.

עקרונות מנחים

העיקרון המנחה בהתאמת סוג יין לגבינה המתאימה הוא לוודא שטעם הגבינה לא ישתלט ולא יפגע בטעם היין, במיוחד כאשר מדובר בגבינות עזות טעם.

באופן כללי אפשר להגיד שיינות לבנים הולכים להתאים בצורה טובה יותר לרוב סוגי הגבינות: שילוב קלאסי מוצלח וידוע הוא בין גבינות עזים לסוביניון בלאן חומצי ומרענן. עוד שילובים נפוצים הם גבינת סטיליטון אנגלית עם יין פורט או גבינת רוקפור ויינות קינוח מסוטרן בצרפת. ובכלל, יינות קינוח טובים נוטים להוות שילוב מוצלח עם גבינות עוצמתיות.

התאמת גבינות ליין

התאמת יין לגבינות

השאלה הראשונה שאנשים בדרך כלל שואלים היא “האם להתחיל עם היין, או הגבינה”. אז בדקנו את זה, ומסתבר שרוב האנשים מתחילים עם הגבינה, ואז ישאלו את עצמם “איזה יין מתאים לה”.

אז זה מה שעשינו. הנה השילובים הנפוצים:

גבינות קשות

גבינות קשות, בהן צ’דר, קומטה (קונטה), פרמז’ן רג’יאנו ומנצ’גו הן סוגי הגבינה הקלים ביותר להתאמה עם יין. כל יין אדום בעל גוף בינוני כמו קברנה סוביניון או ריוחה הספרדי כנראה יהיה הזיווג המוצלח ביותר עבור רוב האנשים, אבל נסו גם את השילוב המפורסם של צ’דר ושרדונה.

גבינות רכות

גבינות רכות זו קטגוריה שנעה בין גבינות למריחה כמו פילדלפיה לגבינות חצי רכות כמו ברי וקממבר. הן הולכות טוב עם יין אדום פירותי כמו פינו נואר או בוז’ולה נובו, אבל גם רוזה יכול להתאים.

גבינה כחולה

גבינות כחולות כוללות סטילטון, רוקפור וגורגונזולה. זיווגי יין קלאסיים נוטים להיות מתוקים, למשל סאוטרן עם רוקפור או יין פורט וסטילטון. אם בא לכם לגוון עם משהו קצת שונה, נסו לשלב עמן סלו ג’ין או שרי מתוק. ותאמינו או לא, גבינות כחולות אפילו יבואו לא רע עם בירת סטאוט, גינס למשל.

גבינת עיזים

סוביניון בלאן הוא זיווג היין הקלאסי לגבינת עיזים, אך תוכלו גם לנסות יין רוזה פרובנסי יבש או יין אדום פירותי טרי כמו בוז’ולה נובו.

התאמת יין לגבינות

התאמת גבינות ליין

ועכשיו נלך בכיוון ההפוך, ונניח שבחרנו את היין האהוב עלינו ומחפש להתאים לו גבינה מתאימה.

הנה שילובי הגבינות והיין הנפוצים:

  1. קברנה סוביניון, מרלו ובורדו – יתאימו עם צ’דר, גאודה וגבינות קשות אחרות.
  2. פינו נואר – ברי וקממבר.
  3. קוט דה רון ושאר האדומים הצרפתיים הדרומיים – הולכים טוב עם גבינה צרפתית.
  4. ריוחה – טוב במיוחד עם גבינות צאן כמו מנצ’גו.
  5. רוזה – מתאים לגבינות עדינות, כמו פטה, מוצרלה או אמנטל.
  6. קיאנטי – פרמג’יאנו רז’יאנו ופקורינו.
  7. יין פורט – גבינות כחולות כמו סטילטון.
  8. סוביניון בלאן – יתאימו לגבינת עיזים ופטה, או גבינות עם שום ועשבי תיבול.
  9. שרדונה – מתאים לגבינות צאן בעלות חמיצות גבוהה, ושרדונה מיושן יתאים יותר לגאודה, גרוייר או צ’דר, וכן מאכלים עם רוטב שמנת.
  10. פינו גריג’יו – יתאים למוצרלה וגבינות איטלקיות עדינות אחרות (וגם עם אנטיפסטי).
  11. שמפניה או יין מבעבע אחר – יתאימו לגבינות קלות יותר.