איך שותים רום
איך שותים

מה זה רום, איך שותים אותו ו-5 טיפים חשובים

איך שותים רום? שאלה טובה.

למרות שהוא ללא ספק טעים, רום יכול להיות אחד המשקאות המבלבלים בעולם, ולו בגלל שהוא מיוצר בכל כך הרבה מקומות שונים ובכל כך הרבה דרכים שונות. הרי בסופו של דבר מדובר על אחד המשקאות הפופולריים והנודעים ביותר בעולם, ואחד עם היסטוריה כל כך ארוכה – הפעם הראשונה בה הוא הוזכר היא ברישומי מסעותיו של מרקו פולו, בו דובר על זיקוק קני סוכר בקריביים במאה ה -17.

כדי לעזור לכם לשתות רום כמו מקצוענים, אספנו פה כמה טיפים שחשוב להכיר:

1. רום הוא לא רק עבור משקאות אקזוטיים

ברור, כולנו אוהבים את ה-“מאי תאי” שלנו, ויועים לזהות את הדאקירי הקפוא אבל חשוב לדעת שרום הוא עולם שלם שרק מחכה להתגלות.”זו טעות לחשוב שרום טוב רק למוחיטו או לדאקירי קפוא”, אמרה ג’סי וידה, ברמנית המתמחה ברום בריאיון שנתנה לאתר Liquer -“לרום יש כל כך הרבה יותר מה להציע. אל תפחדו לצאת קצת מחוץ לקופסה”.

2. חפשו בר שמתמחה ברום

הדרך הכי טובה לגלות יותר וללמוד איך שותים רום היא למצוא ברמן שמתמחה בכך, היא אומרת. “ישנם סגנונות ותתי סוגים שונים של רום מלבד רום בהיר וכהה. אם תצליחו למצוא בר המתחמחה בנושא, תוכלו לנהל שיחה מרתקת עם הצוות”.

3. רום מיוצר מקני סוכר, אבל הוא לא מתוק

“אנשים צריכים לדעת שרום אינו מתוק מטבעו”, אומרת וידה. “הרום מזוקק מדבשה (או בשמה המלא ‘מולסה שחורה’), שהיא תוצר לוואי של ייצור סוכר מצמח קנה הסוכר. אבל כל דבר שעובר זיקוק לא יכול להיות מתוק”.

עם זאת, אם לגמתם רום וגיליתם מתיקות, אתם לא מדמיינים. יצרנים רבים מוסיפים לרום סוכר אחרי תהליך הזיקוק. “זה לא בהכרח דבר רע אם למשקה יש טעם טוב”, אמרה וידה, והוסיפה כי “מותגים רבים מעמידים פנים שהם לא מוסיפים סוכר, אבל הם כן”.

4. נהוג לשתות אותו כמו וויסקי – עם נגיעה של מים או קרח

רוב המשקאות החריפים מזוקקים עם 40% אלכוהול, אך סוגים רבים של רום מכילים אחוזים גבוהים יותר. עבור אותם רומים נוקשים יותר, “הוספת קרח או התזה של מים ידללו אותו קצת כך ש-‘מכת’ האלכוהול לא תשתלט על הטעמים העדינים”, אומרת וידה. כלל האצבע שלה: “הייתי אומרת שרום בריכוז של 45% אלכוהול ומטה, מומלץ לשתות נקי. כל מה שמעל כדאי לדלל קצת”.

לקריאה נוספת: המדריך השלם לשתיית וויסקי

5. הוא עובד מושלם בכל הקוקטיילים, גם הקלאסיים

דרך נהדרת להתחיל לשתות רום היא להשתמש בו בקוקטיילים הקלאסיים והפשוטים ביותר בבית. לטענת וידה, “רום כהה עובד מצוין יחד עם הוויסקי במנהטן או בקוקטייל אולד פאשנד“.

אבל לדעתנו הקוקטייל האידיאלי -גם בהכנה ביתי וגם בבר – הוא דאקירי פשוט – שילוב של רום, ליים וסוכר. בסופו של דבר, קשה לנצח את הקלאסיקות.

קוקטייל רום
קוקטייל רום. מוזמנים לבדוק את הרשימה המלאה של קוקטיילים על בסיס רום

אבל כדי להבין איך שותים רום, חשוב גם לדעת את הבסיס:

מה זה רום, ואיך מייצרים אותו

רוּם הוא משקה אלכוהולי חזק המופק מתוצרי לוואי של קנה הסוכר, כגון דבשה (ברוב המקרים) או מיץ קנה הסוכר (ברוב האיים דוברי הצרפתית). חומר הגלם עובר תהליך של תסיסה וזיקוק, בדרך כלל בחביות עץ או חרס.

לרום ריח עז אופייני וטעם מתקתק במקצת, עם תכולת אלכוהול גבוהה (40% ברום סטנדרטי). מרביתו מיוצר בארצות הים הקריבי ובשפך הנהר דמררה בדרום אמריקה. ארצות אחרות בהן הוא מיוצר הן אוסטרליה, הודו והמושבות הצרפתיות לשעבר באוקיינוס ההודי.

בקבוקי רום
סוגי רום

סוגי הרום

קיימים מספר סוגי רום:

רום בהיר – משמש לשתייה (נקי או עם קרח) ולערבוב קוקטיילים, כגון מוחיטו וקובה ליברה. זהו רום קל יותר המזוהה בעיקר עם האיים הקריביים שהיו בשליטה ספרדית (קובה, פורטו- ריקו, ונצואלה). נהוג לשתות אותו בכוס ברנדי.
רום זהוב – בדרך כלל משמש לבישול, לערבוב קוקטיילים ולשתייה.
רום כהה – משמש לבישול, לערבוב קוקטיילים ולשתייה גם הוא, אך עשיר וכבד יותר, אפילו דומה במקצת לסירופ. זהו סוג רום שמזוהה יותר עם אותם איים שהיו בשליטה צרפתית ואנגלית (האיטי, ג’מייקה, ארובה).

כל סוגי הרום ניתנים לשתיה לבד או בקוקטייל, ונהוג לערבב אותם עם קולה ומיצים חמוצים (כמו ליים או תפוזים).