רמי מרטין
סקירת מוצרים

קוניאק רמי מרטן: “עם הרגליים על הקרקע והפנים קדימה”

לכל קטגוריית משקאות יש את המותג האגדי שלה, אותו מותג מפורסם שבזכותו הרבה יותר אנשים מודעים לקיומה. לוודקה יש את האבסולוט, לאייריש קרים את בייליס, לוויסקי יש את ג’ק דניאלס וגם לקוניאק יש את רמי מרטן – ככל הנראה אחד ממותגי המשקאות המובילים בעולם.

הרמי, כמו שהחברים שלו קוראים לו, קרוי על שמו של רמי מרטן (Rémy Martin), יינן שחי בתחילת המאה ה-18 בצרפת. מרטן היה אחראי על כמה מהיינות המשובחים ביותר שיוצרו באותה תקופה בצרפת, אבל זה כנראה לא הספיק לו – הוא רצה באמת לפרוץ דרך, להשאיר חותם. ב-1724 הוא קנה כרמים בחבל קוניאק, התחיל לייצר יין ופתח מזקקה של ברנדי (שהוא תזקיק של יין).

הברנדי שהוא ייצר היה כל כך מוצלח, שהוא קיבל שם משלו: “קוניאק”, על שם החבל בו הוא מיוצר. לקריאה נוספת על המשקה המפורסם הזה, ואיך לשתות אותו, אתם מוזמנים לפוסט שכתבנו על “איך שותים קוניאק, לפי ברמן צרפתי”.

מבשלת רמי מרטן
המבשלה

מרכיבים איכותיים

ביסודו של כל קוניאק איכותי נמצאים האדמה ממנה הגיע וזן הענבים המיוחד ממנו מיוצר המשקה. את הקוניאק של רמי מרטן מיצרים מענבים הגדלים בשני אזורי הגידול המוערכים ביותר במחוז קוניאק – גרנד שמפיין ופטיט שמפיין. בשני האזורים האלו קיימת אדמת גיר ייחודית, בה נטען כי המים מחלחלים עד לשורשי הגפנים באופן שווה ומאוזן. עוד נטען כי היא סופגת את קרני השמש בצורה אופטימאלית, מה שגורם לענבים להגיע לבשלות בצורה מושלמת.

הייצור באיזורים האלו נותן לקוניאק את התואר “Fine Champagne Cognac”, תואר ייחודי ויוקרתי. כ-80% מהבקבוקים שזכאים לקבל אותו בכל שנה הם של המותג רמי מרטן.

תהליך היישון

תהליך היישון של הקוניאק מתבצע בחביות מעץ אלון לימוזין צרפתי בלבד, הנכרת באחד היערות העתיקים של צרפת. העצים שמהם מייצרים את החביות בעבודת יד חייבים להיות בני 80 שנה לפחות, והם צריכים לעבור תהליך ייבוש במשך 3 שנים באוויר הפתוח. העץ המיוחד הזה תורם מאד לקוניאק ונותן לו טעם של וניל עשיר וצבע זהוב.

בקבוקי הקוניאק של רמי מרטן משווקים לפי דרגות יישון שונות, תחת השמות: VS, VSOP ו- XO. גם פה, רמי מרטן מקפידים על איכות גבוהה, הרבה מעבר לנדרש על פי ההגדרות ה-“יבשות”. כך, למשל, כדי לקבל את התואר VSOP, צריך ליישן קוניאק לפחות 4 שנים. ברמי מרטן מחמירים בעניין ומיישנים אותו בין 6 ל-14 שנים. כדי שקוניאק יקבל את התואר XO, הוא צריך להתיישן לפחות 8 שנים, אך גם כאן, ה-XO של רמי מרטן מיושן בין 9 ל-30 שנה.

במהלך תהליך היישון מתאיידים בכל שנה כשני אחוזים מתכולת הנוזל בכל חבית, מה שנקרא על ידי המקומיים “החלק של המלאכים”. על מנת להחזיר את הנפח, דילול הקוניאק נעשה אך ורק באמצעות מימי נהר השראנט. המים האלו נחשבים טהורים, והם עוד חלק במסע של קוניאק רמי מרטן אל השלמות.

על כל החגיגה הזו מנצח ה-“מאסטר סלר”, שהוא האיש האחראי על פעולת הערבוב של תזקיקי הגרנד והפטיט שמפיין בהתאם למסורת עתיקת היומין, ועליו מוטלת האחריות לשמר את הארומה המיוחדת של המותג. עד כמה הם לוקחים את זה ברצינות? במאה האחרונה מילאו את התפקיד ארבעה אנשים בלבד.

הבקבוק

כל בקבוק נושא שני מאפיינים המייחדים אותו משאר הקוניאקים: האחד הוא הלוגו של חברת רמי מרטן – הקנטאור, דמות שחציה אדם וחציה סוס, הלקוחה מהמיתולוגיה היוונית. על פי המיתולוגיה, הקנטאורים היו קשתים מצויינים, אכזריים ופראיים. אנשי הקוניאק בחרו להדגיש שכמו הקנטאור, גם רמי מרטן נמצא “עם הרגליים על הקרקע ועם והפנים קדימה”.

רמי מרטן

מותגים מובילים

לרמי מרטין יש לא מעט משקאות מפורסמים, אבל הבולטים שבהם:

רמי מרטן VSOP

רמי מרטן VSOP הוא המותג הנמכר והמפורסם ביותר של החברה. מדובר בקוניאק עם 40% אלכוהול, המכיל קוניאקים המיושנים מינימום של ארבע 4 שנים.

ארומה: פירות יער ודגנים מתוקים. ענבים לבנים, מגע של זית שחורה ושמנת פודינג. חיך: וניל, דבש מנוקה, תאנים יבשות, שבבי בננה ומגע של תבלינים. טעים: כמהין ודבש.

רמי מרטן XO

רמי מרטן XO ספסיאל (Rémy Martin XO Special) הוא דרגת הפרמיום של המותג, עם משקה המורכב מקוניאקים בדרגות יישון שונות – בין 6 ל-30 שנה. הערבוב יוצר קוניאק כמעט מושלם, מבחינת איזון בין העץ לטעמים הפירותיים שבו.

הניחוחות העשירים משלבים פירות קיץ ותווים של פרחי קיץ לבנים כמו יסמין. הטעמים מבטאים היטב את הענבים מחבל שמפיין היוקרתי והחיך חש בטעמים בשלים של שזיפים עסיסיים, תפוזים מסוכרים, קינמיון ואגוזי לוז. גוף הקוניאק חלק כקטיפה, עשיר ומתמשך. חוויה מושלמת לאניני הטעם.

רמי מרטן 1738

לא מדובר על בקבוק פריומיום כמו ה-XO, אך הוא בכל זאת מורכב מורכב מתזקיקים שיושנו לפרקי זמן שונים, חלקם הגדול לאורך תקופה ארוכה יותר מאשר ה-“רמי מרטן VOSP”. המטרה שהציב לעצמו ה”מאסטר סלר” עם המותג הזה הייתה ליצור קוניאק בעל פרופיל ארומטי, טעם עשיר וסיומת ארוכה של עץ, ולכן הוא מומלץ ע”י הבית כקוניאק המושלם לחובבי וויסקי.

רמי מרטן לואי ה-13

הקוניאק ב-ה’ הידיעה. זהו, ללא שום ספק, הקוניאק המשובח ביותר שקיים כיום, והוא מושא נפשם של כל חובבי הקוניאק באשר הם. הלואי טרז (Louis XIII) קרוי על שם לואי ה-13, מלך צרפת בין השנים 1610-1643, שהיה בקשרים ידידותיים עם משפחת מרטן, ולכן זכה לכבוד. הקוניאק עצמו מורכב מלא פחות מ- 1,200 סוגי קוניאק שונים המעורבבים יחדיו לידי יצירת מופת אחת גדולה.

הקוניאק הצעיר ביותר בתערובת הוא בן 40 שנה, כאשר ניתן למצוא גם קוניאקים בני 100 שנה המשתתפים בחגיגה הגדולה. הקוניאקים שמעורבבים ב-“לואי ה-13” מיוצרים בבלעדיות מענבים מגיעים מהאזור האיכותי ביותר (גראן שמפיין), והיישון שלהם נעשה בחביות עץ לימוזין ישנות במיוחד הנמצאות במחסנים מיוחדים. החביות עצמן הן דקות כמעט בחצי מחביות יישון רגילות, ולכן הרבה יותר אוויר נכנס, בא במגע עם הקוניאק והופך אותו ליבש ועוקצני במיוחד.

רמי מרטן
Remy Martin XO – Remy Martin Louis XIII – Hennessy Richard