איך שותים טקילה
איך שותים

איך שותים טקילה, לפי ברמנית מקסיקנית

הטקילה העניקה השראה לשירים, קוקטיילים, שמות של כוכבות ריאליטי (מי זוכר את טינה טקילה?), ערבים סוערים ובקרים אומללים. אבל איך באמת שותים טקילה ונהנים ממנה כמו שצריך? הלכנו לשאול ברמן מקסיקני.

איך שותים טקילה

בשנים האחרונות, היקפי צריכת הטקילה בארה”ב גדלו בשיעור ממוצע של 5.8 אחוזים בשנה, כל לפי האיגוד האמריקאי למשקאות. זה קרה בין השאר בגלל הפופולריות הגוברת של טקילות הפרימיום. על פי לשכת תעשיית הטקילה הלאומית של מקסיקו (כן, יש דבר כזה), הצריכה העולמית של טקילה מקסיקנית נמצאת בעלייה ועל פי ההערכות היא גדלה בקצב של 3.2 אחוזים בכל שנה עד 2021.

לאלבה הוארטה, הבעלים המשותף של הבר המפורסם “The Pastry War”שנמצא ביוסטון, טקסס, יש קשרים אישיים ומקצועיים לטקילה. במקור ממקסיקו, היא החלה את דרכה כברמנית בגיל 19, ונמצאת בעסקי השתייה ביוסטון מאז שנות השמונים.היא חלקה קצת תובנות עם מגזין Vinepair, אותן הבאנו כאן.

לדעתה אין דרך נכונה או לא נכונה לשתות טקילה. השאלה איך שותים טקילה תלויה בסופו של דבר ברצון שלך, ובסוג הטקילה שבכוס שלך. ניתן ליהנות מבלנקו באופן שונה מרפוסאדו, למשל, בעוד שסוגים מיושנים יותר מתאימים ללגימה איטית.

“אני חושבת שיש הרבה דרכים לשתות טקילה וזה תלוי בטווח שלהן”, היא אומרת. “חלקן מגיעות מחוות שונות. כל אחת עשויה אחרת”. בכל מקרה, היא פירטה על ארבע דרכים בהן תוכלו להינות מהטקילה שלכם:

נקי

למי שרוצה ליהנות מכל תווי הטעם השונים של הטקילה – מתווי ההדרים המרגשים ועד החריפות של הפלפל – מומלץ ללגום את המשקה נקי.”אני תומכת באנשים ששותים את הטקילה נקייה אם הם רוצים”, אמרה הוארטה, “אם במקרה מצאתם טקילה של כפר יחיד או של חווה אחת (הכוונה לטקילה מיוחדת המכילה מרכיב ייחודי למקום מסוים), בהחלט הייתי שותה אותה לאט ונהנית מתווי הטעם השונים”.

המפתח הוא למצוא טקילה שעשויה ממאה אחוז אגבה ורצוי אחת מיושנת. הטקילות האלו ייתויגו בשם “אנייחו” (añejo) – יושנו שנה עד שלוש בחביות עץ אלון – או כ-אקסטרה אנייחו” (extra añejo) – אשר מיושנות יותר משלוש שנים. התוצאה דומה לזו של רום או ברנדי מיושנים, ולכן עדיף ללגום אותה לאט מאשר בשוט מהיר.

איך שותים טקילה
טקילה נקי

עם נגיעה של מים

בדומה לוויסקי, הוספת כמה טיפות מים לטקילה יכולה לסייע בהרחבת הטעמים שלה.

“אני מאמינה שזה חל על כל המשקאות האלכוהוליים” אמרה הוארטה. “אם אתה מרגיש שהמשקה שאתה טועם הוא ‘חזק’ מדי, מה שמונע ממך ליהנות מהטעמים השונים, אני חושבת שהוספת נגיעה של מים היא בהחלט מהלך טוב. זה הולך לדלל את אחוזי האלכוהול במשקה כמובן, אבל גם ככה לטקילה יש משהו כמו 80% אלכוהול. מנגד, לא הייתי עושה את זה עם משקאות בריכוז נמוך יותר”.

במרגריטה

“אם אתה הולך לשתות טקילה בקוקטייל, בהחלט הייתי הולכת על מרגריטה” היא אמרה. אנחנו ממליצים להימנע ממרגריטת קפואות, כי הן מפוצצות בסוכר (אלא אם זה מה שאתם מחפשים). אם לא, היחס המסורתי של 60 מ”ל טקילה, 30 מ”ל מיץ ליים ו-15 מ”ל טריפל סק יעשה את העבודה.

“בתור תושבת יוסטון, מרגריטה היא משקה נפוץ עבורנו כדי לשבור את החום לאורך השנה”, אמרה הוארטה. “הרבה פעמים תלך למסעדה ותמצא מגוון של מרגריטות. אני חושבת שזה נהדר – לכל אחת מהן יש כמה תכונות מיוחדות, ובאמת שאנחנו מדברים על מרגריטה כעל כר גדול יותר לטעמים אחרים”.

קוקטייל מרגריטה
מרגריטה

בקוקטייל

בכל הנוגע לקוקטיילים, הוארטה מדברת על משהו אחד חשוב: “ההבנה במקור הטקילה, הצמחים שמרכיבים אותה ואיך היא מיוצרת הם המפתח”. הכנת טקילה היא תהליך מורכב למדי, ולכן ישנם גורמים שכל שתיין טקילה חייב להכיר בכל מה שקשור לטעמים.

ניתן ליצור בקלות הרבה קוקטיילים על בסיס טקילה. הוארטה ממליצה על קוקטייל אולד פאשן על בסיס אגבה, בו נחליף את הוויסקי או הבורבון עם טקילה ונוסיף דבש, ביטר ומסקאל. אנחנו דווקא אוהבים כרגע את הטקילה סאנרייז. כל אחד ומה שבא לו.

צמח האגבה
צמח האגבה, ממנו מיוצרת הטקילה

על הטקילה

טֶקילה (מספרדית: Tequila) הוא משקה אלכוהולי חזק המיוצר אך ורק באזורים ספציפיים בחמש מדינות במקסיקו, בעיקר בסביבות העיר טקילה, במדינת חליסקו שבמקסיקו. הטקילה מיוצרת מהליבה של שיח אגבה מדברי, הנקרא אגבה כחולה והנפוץ במקסיקו (ולמרות האמונה הרווחת, הוא אינו סוג של קקטוס).

המותג “טקילה” נתון בשליטת הממשלה המקסיקנית וכדי לייצר את המשקה יש לעמוד בסט תקנות מפורט, ביניהם על המשקה להיות מיוצר במקסיקו, באזור המורשה לייצר טקילה, ולהיות מיוצר מלפחות 51% אגבה כחולה.