וודקה
איך שותים

איך לזהות וודקה מזויפת (וכל בקבוק אלכוהול מזויף אחר)?

יש שאלה ממש מעניינת שקיבלנו בעמוד הפייסבוק שלנו (מומלץ לעקוב, אגב) – איך לזהות וודקה מזויפת?

והאמת היא שמאד שמחנו לקבל את השאלה, גם בגלל שהנושא הזה מאד חשוב (עוד שניה נסביר למה), וגם כי וודקה מזויפת (או כל משקה מזויף) היא פשוט בושה למקצוע ויש לה טעם של תחת.

ולכן, כשירות קצר לציבור, החלטנו לכתוב את הפוסט הזה.

למה זה חשוב?

אולי אתם חושבים “לי זה לא ייקרה”, אבל מסתבר שמכירת אלכוהול מזויף היא דבר נפוץ מאוד במרכולים ובקיוסקים בישראל. לפני נתוני משרד הבריאות, ב-60% מהמדגמים שהם ערכו התגלו בקבוקים בעלי ליקויים חמורים שעלולים להוות סיכון לשותים. פאקינג שישים אחוז!

עד כמה זה מסוכן? בחצי השנה הראשונה של 2018 מתו 13 אנשים מהרעלה שנגרמה מאלכוהול מזויף (מקור: גלובס).אגב, עוד חמישה אנשים לא מתו אבל התעוורו.

הבעיה העיקרית עם אלכוהול מזויף זו העובדה שיש בו רמות גבוהות מהמותר בחוק של מתנול (בקטנה, משהו כמו פי 400). במשרד הבריאות ציינו כי מתנול הוא חומר רעיל במיוחד למערכת העצבים, וכי הרעלת מתנול קלה אינה שונה מזו של אלכוהול רגיל וכוללת בחילות, הקאות ואיבוד הכרה. הרעלת מתנול חמורה עשויה לגרום לעיוורון ואף למוות, כאמור.

איך לזהות וודקה מזויפת
“וודקה מזויפת טפו בלאט”

איך מזהים אלכוהול מזויף?

בגדול, יש כמה עקרונות מנחים שיעזרו לנו לדעת איך לזהות וודקה מזויפת.

מיקום וסוג

המשקאות שהכי מזייפים בישראל הם: ערק, וודקה, וברנדי. כמעט שלא מוצאים פגמים ביין או וויסקי למשל, מכיוון שהם כנראה קשים יותר לזיוף. את המשקאת הבעייתיים לא תמצאו (לרוב) ברשתות שיווק גדולות (סופרמרקטים וחנויות משקאות מוכרות), אלא בפיצוציות, חנויות קטנות, משווקים וכן אצל יצרנים מקומיים.

האריזה

לפי הנחיות משרד הבריאות, אריזתו של משקה כוהלי חייבת להיות מסומנת בשתי מדבקות – בחזית ובגב האריזה.

התווית בחזית הבקבוק תסומן בשם המשקה בעברית, בתכולה של המשקה ביחידות נפח (מ”ל או ליטר) ובחוזק המשקה באחוזי נפח.

התווית בגב הבקבוק חייבת לכלול מידע מלא על היצרן או היבואן של המשקה בעברית: שם היצרן/היבואן, כתובת מלאה של היצרן או הייבואן ומספר טלפון של יצרן או יבואן; תאריך הייצור או אצוות הייצור של המשקה הכוהלי (קוד ייצור) או תאריך שימוש אחרון של המשקה וכן ערך קלורי של המשקה הכוהלי.

כמו כן עליה לכלול אזהרה בנוסח הבא: “אזהרה: צריכה מופרזת של אלכוהול מסוכנת ומזיקה לבריאות!”.

בנוסף, משקה העומד בתקן יסומן ב-“חייב בפיקדון” (כולל סכום הפיקדון) וכן אם המשקה מסומן במילה “כשר”, יסומן שם נותן ההכשר ומקום יישובו, או בסימן רשום בארץ של הארגון נותן ההכשר.

לעתים תוכלו לשים לב כי כמות המשקה בבקבוק לא תואמת את המצוין על גבי התווית (לדוגמה: על התווית רשום 400 מ”ל, בעוד שניכר שהכמות היא פחות משליש ליטר).

דוגמאות לבקבוקים מזוייפים שנתפסו ניתן למצוא באתר משרד הבריאות.

מחיר

זו אולי האינדיקציה הכי בולטת למשקה אלכוהולי מזויף: מחיר נמוך מדי. או כמו שאומרים, אם זה “טו גוד טו בי טרו”, אל תיקחו סיכון.

קחו בחשבון שזה לא כל כך הגיוני שבקבוק אלכוהול בריכוז של 40% בערך יימכר במחיר של פחות מ-35 ש”ח, בטח למול עלויות הייצור והמס שיש על האלכוהול.

לסיכום – איך לזהות וודקה מזויפת?

כשאתם קונים אלכוהול, שמרו על הכללים הבאים:

  • קנו במקום ממוסד ולא פיצוציה או חנויות קטנות.
  • שימו לב שהתווית נראית מקורית, ושכל המידע עליה תואם.
  • היזהרו ממחיר טוב מדי ברמה שצריכה לעורר חשד.

וזהו. פשוט בסך הכל. צ’ירס.