איך לאחסן וויסקי
איך שותים

איך לאחסן וויסקי? 7 טיפים שישמרו על הבקבוק יקר הערך שלכם

אין דבר שאני אוהב לעשות יותר מאשר לקנות בקבוק וויסקי טוב, ואם אפשר כמה. הבעיה היא שלא תמיד קצב השתייה שלי – והוא מכובד לגמרי, שלא יהיה לכם ספק – משתווה לקצב הקניות שלי, מה שאומר שיש לי לא מעט בקבוקי וויסקי חצי גמורים על המדף. וזה מה שהביא אותי לחקור את השאלה: איך לאחסן וויסקי, ועד כמה זה חשוב?

כדי לענות על זה, אנחנו צריכים להתחיל עם שאלה אחת אחורה: האם וויסקי בכלל מתקלקל?

התשובה, במפתיע, היא כן. תאמינו או לא, אבל חיי המדף של הוויסקי אכן מוגבלים, וכל בקבוק מגיע עם תאריך תפוגה, שמתחיל מהרגע בו פתחנו את הפקק. אמנם הוא לא מתקלקל מהר כמו יין, אבל טועמי וויסקי מיומנים יוכלו בוודאי להבחין במשקה שאיבד מהחוזק שלו.

אז כדי לעזור לכם לדחות את הקץ, הנה שבעה טיפים שיעזרו לכן לאחסן את הוויסקי שלכם ולשמור עליו לאורך זמן.

1. שמרו על טמפרטורה

הטיפ הראשון, ואולי החשוב ביותר, לשמירה על אוסף בקבוקי הוויסקי שלכם הוא לשלוט על הסביבה בה הם מאוחסנים. יש לשמור על הבקבוקים במקום קריר, עם טמפרטורה יציבה ולא קיצונית. שינויי טמפרטורה עשויים לגרום לנוזל בבקבוק להתרחב, ובסופו של דבר גם לפגוע בפקק, בעוד שהלחות פוגעת בשטחו החיצוני של הבקבוק, ופוגעת בתווית ובקופסא.

2. הרחיקו מקרני השמש

לצד טמפרטורות קיצוניות, אור שמש ישיר יכול לעשות שמות בוויסקי שלכם. מספיק קרני שמש שיפגעו במשקה לאורך זמן יכולות להשפיע ברמה המולקולרית, לפגוע בטעם, ולהרוס את האיזון העדין של הוויסקי היקר שלכם. בנוסף, אור השמש יכול להשפיע על הטמפרטורה, שכבר סיכמנו שהיא מסוכנת. בקיצור, חפשו חלל קריר ואפלולי, כמו הלב של האקסית שלכם.

3. שמרו עליהם עומדים

זה קרה לכולנו – אתם באים לפתוח בקבוק וויסקי חדש, כולכם התלהבות ושמחת חיים – רק כדאי להישאר עם פקק מפורר ומבאס ביד. וזה מביא אותי לנקודה הבאה – השרייה של פקק השעם בנוזל אלכוהולי לאורך זמן פשוט תגרום לו להתפרק. זו כימיה פשוטה, ומצב שניתן למנוע בקלות פשוט על ידי שמירה על הבקבוקים במצב מאונך. אגב, יין דווקא ניתן לאחסן בצורה אנכית, אך וויסקי ומשקאות חריפים אחרים לא.

איך לאחסן וויסקי

4. טפלו בפקק כמו גוזל קטן

למרות שאמרנו שהוויסקי שלכם צריך לעמוד כמו חייל במסדר, זה דווקא די מומלץ לשמור על הפקק לח. נעשה את זה באמצעות הטיה של הבקבוק בצורה אופקית פעמיים-שלוש בשנה, כך שהנוזל ייספג בפקק, ואז נשיב את הבקבוק למצבו הזקוף. השיטה זו שומרת על הפקק “טרי” ומונעת התחמצנות של הנוזל.

5. פתחו בזהירות

לאחר הפתיחה, הוויסקי בבקבוק הולך להתחמצן מהר יותר, ותרכובות הטעם ישתנו וייאבדו מחוזקן. ההמלצה היא לסיים לשתות בקבוק וויסקי תוך חודשיים מרגע הפתיחה, אז קחו את זה בחשבון כשאתם מחליטים לחנוך בקבוק חדש. עשו חישוב של קצב הצריכה שלכם, וזה ייתן לכם הערכה של מספר הבקבוקים המקסימלי שצריכים להיות פתוחים בזמן נתון.

6. עשו להם ביטוח

אתם בטח חושבים שאני מסתלבט, אבל כשמדובר בבקבוקים יקרים במיוחד, מיושנים או נדירים, זה מאד נדיר לבטח אותם מפני נזק או גניבה, בדיוק כמו שמבטחים כל יצירת אמנות או נכס. כנראה שאתם לא הולכים להצטרך את זה עם הג’ק דניאלס שחור העלוב שלכם, אבל רק שתדעו איך האחוזון העליון חיים, שיהיה לנו למה לשאוף. וזה מביא אותי לסעיף האחרון שלנו –

7. שתו

ואולי בעצם הדרך הכי טובה לאחסן וויסקי היא בבטן?

הרי כל בקבוק, לא משנה כמה יקר או נדיר הוא, נוצר במטרה שמישהו ישתה ויהנה ממנו. תפסיקו להתייחס לוויסקי כמו אל פריט נוי או תפאורה, ובטח שאין סיבה לשבת עליו כאילו מדובר בביטקוין. תיהנו מהחיים שלכם חברים, וזכרו את כלל האצבע החשוב ביותר: הדרך הטובה ביותר לוודא שהוויסקי שלכם לא יתקלקל היא לשתות אותו.