איך שותים ורמוט
איך שותים

איך שותים ורמוט (קוקטיילים מומלצים)

נגיד ואירחתם ארוחת ערב יוקרתית שכללה כמה סבבים של מרטיני. הכל הלך מצוין, הערב הסתיים, ואז הסתכלתם במקרר והבחנתם בחצי בקבוק ורמוט שנשאר שם. מממ… גירדתם לעצמכם בפדחת. מה לעזאזל אפשר לעשות עם זה? או במילים אחרות – איך שותים ורמוט.

אין לכם מה לדאוג. יש לנו חדשות טובות: רמוט יבש יכול לקחת חלק בהמון קוקטיילים נוספים מלבד המרטיני היבש, והוא אפילו יכול להיות שימושי בתור תחליף ליין לבן בחלק אחר. אז בפעם הבאה שתמצאו את עצמכם עם בקבוק גדול של ורמוט יבש, הנה כמה דרכים להשתמש בו בצורה טובה.

אבל מה שלא תעשו, הקפידו לאחסן אותו במקרר. אף אחד לא אוהב ורמוט חמוץ.

מה זה ורמוט

ורמוט (Vermouth) הוא יין לבן מחוזק ומתובל. המתכון והמרכיבים הספציפיים שנמצאים בו הם בדרך כלל סוד מסחרי, אבל הוא בדרך כלל נע בין 16-18% אחוזי אלכוהול.

השם ורמוט שאוב מהמילה Wormwood (לענה), נותן הטעם העיקרי למשקה בימים עברו. הכל התחיל כאשר בימים בהם יין היה נשלח מיבשת ליבשת במסעות ימיים ארוכים ובתנאי אחסון שלא תמיד היו ראויים, ולעיתים היה מגיע ליעדו כשטעמו פגום. הפתרון היה להוסיף ליין את הלענה, על מנת להקטין הנזק ולהסוות טעמים רעים ביין זול או מקולקל (בדומה למה שנעשה בבירת IPA).

ישנם שלושה סוגים בסיסיים של ורמוט, מהיבש ביותר למתוק:

  • דריי/יבש – שצבעו שקוף לבנבן והוא בעל טעם של יין לבן יבש מאוד עם מתקתקות עדינה.
  • רוסו/אדום – שהוא בעל גוון ענברי (מהתבלינים) והוא מתוק עם קצת מרירות.
  • ביאנקו/לבן – שצבעו זהבהב בהיר והוא בעל טעם מתוק.
איך שותים ורמוט
בקבוקי ורמוט

איך שותים ורמוט

יש לא מעט דרכים בהם ניתן לשתות – וליהנות – מהורמוט.

פשוט לשתות אותו נקי

האיטלקים, הספרדים והצרפתים נוהגים לשתות את הורמוט בתור אפריטיף, עם קרח וטוויסט לימון (אם זה ורמוט לבן) או תפוז (אם זה ורמוט אדום). לפעמים מוסיפים לו נגיעה של סודה או יין מבעבע כדי להפוך את המשקה לשפריץ קליל.

למרות מה שאתם עשויים לחשוב, ורמוט לא צריך להיות מעורבב עם שום דבר. הרי הוא גם ככה מכיל עשבי תיבול ומספר צמחים בוטניים, כך שאין שום סיבה להתעסק עם הטעם המוצלח גם ככה שלו. אז עם הרבה קרח או קצת, כל מה שורמוט טוב צריך זה רק נגיעה קלה של לימון.

שפריץ

אם אתם חובבי שפריצים של יין לבן, אז הנה טיפ חשוב: הם טעימים לא פחות עם מכינים אותם עם ורמוט, אבל צריך להתאים הוא היחס – במקום חצי-חצי בין היין והסודה, מערבבים שני חלקים של ורמוט יבש עם ארבע חלקים סודה.

אפשר גם לשדרג את המשקה עם כמה תותים או לסחוט לתוכו פרוסת תפוז או אשכולית בכדי לתת לו דחיפה פירותית.

עם נגיעת טוניק

אין שום סיבה שג’ין יהיה היחיד שנהנה מהשילוב עם טוניק. כדי לרכך את אחוזי האלכוהול במשקה, החליפו את הג’ין בורמוט. השילוב הקריר הזה הוא קוקטייל אידיאלי לימים חמים. שדרגו אותו עם סחיטה קלה של מיץ לימון ובכמה מקפים של מריר אשכוליות, או הוסיפו לו אטרקציה מלוחה עם שלישיית זיתים על קיסם והתזה של מלח.

מרטיני
מרטיני

עם וויסקי שיפון

מרטיני על בסיס ג’ין הוא אולי הקוקטייל הקלאסי הראשון שעולה בראש כשחושבים על השאלה “איך שותים ורמוט”, אבל הוא לא היחיד. ברמנים של פעם אהבו לערבב את היין הארומטי עם וויסקי שיפון, כאשר הדוגמא הטובה ביותר לכך היא קוקטייל המנהטן המושלם.

הורמוט היבש מקבל תפקיד בולט עוד יותר בקוקטייל ה-“ברוקלין” – תערובת של וויסקי שיפון, ורמוט יבש וליקר מרסקינו. יש עוד לא מעט אפשרויות, וכולן טובות כשנמאס לכם לשתות עוד מרטיני.

נגרוני לבן

נגרוני לבן, פיתוח זהוב של קוקטייל האפרטיף האיטלקי המפורסם על בסיס הקמפרי, משלב ג’ין עם נגיעה של ורמוט יבש, סוז – ליקר המיוצר משורש ג’נטיאן מריר ומתוק, ולילט בלאן – אפריטיף מבוסס יין. המשקה המתקבל הוא וריאציה נגרונית מרירה להפליא שתגרום לכם לשמוח שהיו לכם כל כך הרבה שאריות של ורמוט.

נגרוני
נגרוני

עוד קוקטיילים

Vieux Carre – גרסת ניו אורלינס של המנהטן בה הוויסקי מוחלף בקוניאק ובנגיעה של ליקר בנדיקטין. התוצאה היא קוקטייל שלא מתאים לבעלי לב חלש.

Boulevardier – אם אתם מעדיפים משקאות חריפים על פני ג’ין, נסו את הבולוודיר, פיתוח של הנגרוני על בסיס וויסקי שיפון.

במבוק – ממלון הגרנד המפורסם ביוקוהמה, יפן, הקוקטייל הקלאסי הזה משלב את האלגנטיות של הורמוט היבש עם שרי אמונטילדו מרענן.

וספר אם אתם רוצים להוסיף לבר קצת קלאס, הווספר יעשה את העבודה. הוא עשוי גם עם ג’ין וגם עם וודקה, כך שתוכלו לנסות ולשחק עם היחסים.

מרטיני 50/50 – עבור חובבי הוורמוט האמיתי, הוריאציה הזו של מרטיני דורשת חלקים שווים של ג’ין וורמוט יבש, ובאמת נותנת ליין הארומטי לזרוח.